3D studio MAX leírás A 3D Studio MAX egyik különlegessége a parametrikus modellezés, ami azt jelenti, hogy a tárgyakat és a  rajtuk végzett műveleteket parametrikusan, matematikai formulával leírva tárolja. Így sokkal könnyebben,  szabadabban szerkeszthetünk és animálhatunk.  Ennek megértéséhez tekintsük át a modellező programok két fő tárgyábrázolási módját. Legelterjedtebb a  poligonális modellezés, amikor a program a tárgyakat pontokból és az azok között feszülő felületekből  építi fel, ezek koordinátáit és paramétereit tárolja. Előnye ennek az eljárásnak, hogy a képszámítás jóval  egyszerűbb, ezért gyorsabb. Hátránya, hogy a görbe felületek nem írhatók le pontosan, csak közelítve, a  modellezés pedig kötöttebb, a poligonok tulajdonságaihoz kell igazodni.  A másik alapvető modellezési módszer a spline alapú eljárás. Ebben az esetekben a tárgyakat nem kötött  alkotóelemekből, hanem vektorokból, görbékből építjük fel, hasonlóan, mint egy vektorgrafikus program,  pl. a CorelDraw! a két dimenziós rajzokat. Az eljárás előnye, hogy az alakzatok felbontás-függetlenek a  görbe felületek is pontosan definiálhatók, ezáltal a renderelt képek élethűbbek, szabadabb lehetőségek  vannak a modellezésre, a tárgyakat tároló fájlok kisebbek lehetnek. Hátránya a módszernek, hogy az  ilyen tárgyakkal való műveletek nagyon számításigényesek, jóval lassabb a kezelésük, mint a poligonális  tárgyaknak. Mivel az animáció-készítésben a sebesség általában az elsődleges szempont, ezért a görbe  alapú modellező programok kevésbé terjedtek el, inkább csak nagygépes munkaállomásokon találkozunk  velük.  A 3D Studio MAX program ötvözte e két eljárás jó tulajdonságait, hogy kiküszöbölje a hiányosságaikat. A  tárgyakat a gyorsabb képszámítás érdekében poligonálisan ábrázolja, de létrehozásukra és tárolásukra  paraméterezhető matematikai algoritmusokat használ. Pl. egy gömb tárolása a programban nem az alkotó  pontjai és felületei koordinátájuk eltárolásán alapul, hanem gömb középpontján és sugarán, valamint a szegmenseinek számán. A gömböt  megjelenítésekor a program az aktuális paraméterek figyelembe vételével kiszámítja a poligonális gömböt és ezt mutatja meg, ezzel számol a  továbbiakban. A tárgyakat létrehozó algoritmusok paramétereinek változtatásával sokkal egyszerűbb az animációk készítése, mintha a  tárgyak eleve poligonálisan lettek volna tárolva, mégis megmarad a gyors képszámítás és a többi előnyös tulajdonság.  A MAX egyik nagyon hasznos tulajdonsága szintén a parametrikus tárgyszerkesztésen alapul, a műveletek során beállított paraméterek  mindegyikét tárolja, így a tárgy teljes életútja visszakövethető, korábbi módosító műveletek anélkül megváltoztathatók, hogy ezzel a későbbi  műveleteket elveszítenénk. Pl. egy tárgy pontjainak száma bármikor anélkül megváltoztatható, hogy a továbbalakító műveleteket újra el  kellene végezni rajta.  A program gyors képszámítási algoritmusai lehetővé teszik, hogy már a szerkesztő nézetekben azonnal nyomon kövessük a műveletek  hatását, nem kell ezek ellenőrzésére a rendering eszközéhez nyúlni. Lehetőségünk nyílik pl. arra, hogy a fényforrások beállítása során valós  időben nyomon kövessük a fényviszonyok alakulását.  A program amellett, hogy rengeteg nagyszerű beépített funkciót tartalmaz, nyitott a későbbi moduláris bővítések felé, az új funkciók külső  modulként a programba illeszthetők és úgy használhatók, mintha eredetileg is a MAX részei lettek volna. A külső modulok, a plug-in-ek minél  nagyobb számban történő megjelenését azzal segítik, hogy publikussá tették a teljes fejlesztői készletet és dokumentációt, így már közepes  C programozási gyakorlat birtokában is saját kiegészítőket fejleszthetünk a 3D Studio MAX-hoz.  (Aurum - Boca: 3D Studio MAX)  info@tibysoft.hu A 3DS Max 2009 munkakörnyezete Ha a menü tartalmát kívánja látni, kattintson valamelyik menüpontra.