3D studio MAX leírásA 3D Studio MAX egyik különlegessége a parametrikus modellezés, ami azt jelenti, hogy a tárgyakat és arajtuk végzett műveleteket parametrikusan, matematikai formulával leírva tárolja. Így sokkal könnyebben,szabadabban szerkeszthetünk és animálhatunk.Ennek megértéséhez tekintsük át a modellező programok két fő tárgyábrázolási módját. Legelterjedtebb apoligonális modellezés, amikor a program a tárgyakat pontokból és az azok között feszülő felületekbőlépíti fel, ezek koordinátáit és paramétereit tárolja. Előnye ennek az eljárásnak, hogy a képszámítás jóvalegyszerűbb, ezért gyorsabb. Hátránya, hogy a görbe felületek nem írhatók le pontosan, csak közelítve, amodellezés pedig kötöttebb, a poligonok tulajdonságaihoz kell igazodni.A másik alapvető modellezési módszer a spline alapú eljárás. Ebben az esetekben a tárgyakat nem kötöttalkotóelemekből, hanem vektorokból, görbékből építjük fel, hasonlóan, mint egy vektorgrafikus program,pl. a CorelDraw! a két dimenziós rajzokat. Az eljárás előnye, hogy az alakzatok felbontás-függetlenek agörbe felületek is pontosan definiálhatók, ezáltal a renderelt képek élethűbbek, szabadabb lehetőségekvannak a modellezésre, a tárgyakat tároló fájlok kisebbek lehetnek. Hátránya a módszernek, hogy azilyen tárgyakkal való műveletek nagyon számításigényesek, jóval lassabb a kezelésük, mint a poligonálistárgyaknak. Mivel az animáció-készítésben a sebesség általában az elsődleges szempont, ezért a görbealapú modellező programok kevésbé terjedtek el, inkább csak nagygépes munkaállomásokon találkozunkvelük.A 3D Studio MAX program ötvözte e két eljárás jó tulajdonságait, hogy kiküszöbölje a hiányosságaikat. Atárgyakat a gyorsabb képszámítás érdekében poligonálisan ábrázolja, de létrehozásukra és tárolásukraparaméterezhető matematikai algoritmusokat használ. Pl. egy gömb tárolása a programban nem az alkotópontjai és felületei koordinátájuk eltárolásán alapul, hanem gömb középpontján és sugarán, valamint a szegmenseinek számán. A gömbötmegjelenítésekor a program az aktuális paraméterek figyelembe vételével kiszámítja a poligonális gömböt és ezt mutatja meg, ezzel számol atovábbiakban. A tárgyakat létrehozó algoritmusok paramétereinek változtatásával sokkal egyszerűbb az animációk készítése, mintha atárgyak eleve poligonálisan lettek volna tárolva, mégis megmarad a gyors képszámítás és a többi előnyös tulajdonság.A MAX egyik nagyon hasznos tulajdonsága szintén a parametrikus tárgyszerkesztésen alapul, a műveletek során beállított paraméterekmindegyikét tárolja, így a tárgy teljes életútja visszakövethető, korábbi módosító műveletek anélkül megváltoztathatók, hogy ezzel a későbbiműveleteket elveszítenénk. Pl. egy tárgy pontjainak száma bármikor anélkül megváltoztatható, hogy a továbbalakító műveleteket újra elkellene végezni rajta.A program gyors képszámítási algoritmusai lehetővé teszik, hogy már a szerkesztő nézetekben azonnal nyomon kövessük a műveletekhatását, nem kell ezek ellenőrzésére a rendering eszközéhez nyúlni. Lehetőségünk nyílik pl. arra, hogy a fényforrások beállítása során valósidőben nyomon kövessük a fényviszonyok alakulását.A program amellett, hogy rengeteg nagyszerű beépített funkciót tartalmaz, nyitott a későbbi moduláris bővítések felé, az új funkciók külsőmodulként a programba illeszthetők és úgy használhatók, mintha eredetileg is a MAX részei lettek volna. A külső modulok, a plug-in-ek minélnagyobb számban történő megjelenését azzal segítik, hogy publikussá tették a teljes fejlesztői készletet és dokumentációt, így már közepesC programozási gyakorlat birtokában is saját kiegészítőket fejleszthetünk a 3D Studio MAX-hoz.(Aurum - Boca: 3D Studio MAX)info@tibysoft.huA 3DS Max 2009 munkakörnyezeteHa a menü tartalmát kívánja látni, kattintson valamelyik menüpontra.